استئوتومی در جراحی بینی

استئوتومی در جراحی بینی : در جراحی رینوپلاستی برداشتن قوز بینی در نمای روبرو باعث پهن دیده شدن بینی می شود بنابراین بایستی پهنای بینی را باریک نمود تا شکل نرمال و ایده آلی کسب شود . برای این کار باید توسط وسیله ای جداره ی کناری استخوان بینی و زائده ی بالا رونده استخوان ماگزیلاری شکسته شود و به حالت متحرک در بیاید . به علاوه استخوان های لترال بالایی که به استخوان بینی اتصال دارند نیز به داخل می آیند . به این عمل استئوتومی لترال می گویند. این کار ممکن است با وجود یا عدم وجود کاری به اسم استئوتومی مدیال باشد . در این شیوه وسیله ای که استئوتوم مدیال نام دارد و دارای قطری بین دو تا سه میلی متر می باشد در محل برداشت قوز استخوانی دو طرف جای می گیرد و همچنین استخوان بینی از داخل به صورت متحرک در می آید . ضمنا قبل از انجام این کار ها برای بی حس کردن در ناحیه ی مورد نظر لیدوکایین آدرنالین به دوز لازم تزریق می گردد . در این مقاله موضوع استئوتومی در جراحی بینی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 

استئوتومی در جراحی بینی

 

هر بیمار باید قبل از جراحی بینی / استئوتومی یک مرتبه سابقه پزشکی و سلامتی خود را به طور دقیق برای پزشک توضیح دهد و تحت معاینه فیزیکی کامل قرار گیرد. این بررسی ها شامل تست های آزمایشگاهی زیر هستند:

  • آزمایش کامل خون که به آن (cbc) یا شمارش کامل خون می گویند.
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش الکترولیت ها
  • نوار قلب (برای مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال، مگر اینکه سابقه فشار خون، سکته، آریتمی، دیابت، یا سیگار کشیدن یا هر دلیل نگران کننده دیگری وجود داشته باشد)
  • تست بارداری برای خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند.
  • آزمایش ویروس هایی که سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند. مثل HIV هپاتیت B، و هپاتیت C .

استئوتومی در جراحی بینی

استئوتومی جزو ملزومات عمل جراحی رینوپلاستی و صاف شدن بینی به شمار می آید . در مرحله ی آخر رینوپلاستی لترال استئوتومی انجام می شود به دلیل اینکه حالت ضربه زننده دارد و موجب ایجاد تورم و التهاب می گردد اما مدیال استئوتومی پس از برداشتن قوز بینی انجام می شود .

استئوتومی خارجی هم از داخل و هم از خارج قابل انجام است بلافاصله پس از استئوتومی بایستی با انگشت روی ناحیه ی مورد نظر فشار آورده شود تا خونریزی قطع گردد و تورم نیز کاهش یابد .

انواع استئوتومی

انواع استئوتومی در جراحی بینی شامل موارد زیر است:

  • استئوتومی جانبی : این استئوتومی ها در امتداد سینوس های فک بالا انجام می شوند و گاهی اوقات تا روی استخوان بینی کشیده می شوند.
  • استئوتومی داخلی : این نوع برای اطمینان از ایجاد خطوط شکاف دلخواه جراح به کار گرفته می شود.
  • استئوتومی کامل : این مورد ممکن است زمانی انجام شود که استخوان های بینی به طور غیرعادی ضخیم هستند و این نگرانی وجود دارد که خط شکستگی نامطلوبی روی بینی ایجاد شود.

دکترآخوندی نسب – بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی ( لیپوماتیک – پیکرتراشی – جراحی بینی – بلفاروپلاستی )

دکتر محمدرضا آخوندی نسب

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button