جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که با هدف برطرف کردن افتادگی پلک و پف پلک و داشتن چشمانی گیرا انجام می گیرد. چشم ها از نظر زیبایی شناسی مهمترین جزء صورت می باشند که منعکس کننده حالات هیجانی و خلقی فرد و همچنین چشم ها عامل تعیین کننده سن فرد نیز هستند. پلک ها و چشم ها زودتر از سایر اجزای بدن علائم پیری و افزایش وزن را نشان می دهند.

جراحی زیبایی پلک

در قسمت بالا و پایین چشم کیسه هایی وجود دارد که حاوی چربی است که پوسته نسبتا ضخیمی این کیسه های چربی را در جای خود ثابت نگه داشته است و از بیرون زدگی چربی جلوگیری می نماید.روی این پوسته ضخیم یا غشاء را عضلات پلک و روی عضلات پلک را پوست پلک پوشانده است.غشاء پلک با افزایش سن ضعیف می گردد و قادر به جلوگیری از بیرون زدن کیسه های چربی نخواهد بود و یکی دیگر از تاثیرات افزایش سن کاهش خاصیت ارتجاعی پوست پلک می باشد.به مرور زمان خطوط سطحی روی پوست پلک ایجاد خواهد شد و کم کم عضلات پلک بالا دچار افتادگی خواهند شد و کیسه های چربی پلک پایین به صورت برجستگی پف آلودی ظاهر خواهد شد. قابل ذکر است که عوامل دیگری از قبیل وراثت یا داشتن بیماری تیروئید  نیز در افتادگی و پف آلود شدن پلک موثر خواهد بود.

نحوه عمل جراحی زیبایی پلک

عمل بلفاروپلاستی به منظور برداشتن پوست های اضافه و تنظیم چربی داخل پلک انجام می گیرد که می تواند روی پلک بالا یا پلک پایین یا هر دو پلک انجام گیرد.جراحی زیبایی پلک تحت بی حسی موضعی انجام خواهد شد و جراحی طی 3 الی 4 ساعت در هر چهار پلک به طول می انجامد.

  • جراحی پلک فوقانی : برش باریک ایجاد شده در قسمت چین پشت پلک خواهد بود.
  • جراحی پلک تحتانی : برش ایجاد شده در آن زیر خط مژه ایجاد خواهد شد و قابل رویت نمی باشد.

اقدامات قبل از جراحی زیبایی پلک

  1. افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی پلک را دارند ، باید از مدتی قبل از عمل پلک از مصرف داروهایی هم چون آسپرین ، بروفن ، ژلوفن و غیره که سبب بروز اختلال در انعقاد خون می شود ، خودداری کنند.
  2. مصرف سیگار و قلیان قبل از جراحی پلک ، سبب اختلال در اکسیژن رسانی در حین عمل پلک می شود ؛ به همین علت به افرادی که قصد انجام جراحی بلفاروپلاستی را دارند ، توصیه می شود مدتی قبل از عمل پلک از مصرف دخانیات اجتناب کنند.
  3. اشخاصی که قصد انجام جراحی بلفاروپلاستی را دارند ، باید از مدتی قبل از عمل پلک از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنند.
  4. زمانی که بانوان به منظور انجام جراحی پلک ، به بیمارستان مراجعه می کنند ، بهتر است که بدون آرایش باشند.
  5. مصرف داروهایی که پزشک قبل از جراحی پلک ، برای بیماران تجویز می کند بسیار اهمیت دارد ، بنابراین در مصرف آن ها دقت کنید.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

  • بروز تورم و کبودی پس از جراحی زیبایی پلک ، امری عادی و طبیعی می باشد بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد ؛ به بیماران پس از جراحی زیبایی پلک توصیه می شود که از کمپرس یخ جهت کاهش تورم و کبودی ناشی از جراحی پلک استفاده کنند ؛ لازم به ذکر است که استفاده از کمپرس یخ در 48 ساعت اولیه پس از جراحی پلک تاثیر به سزایی در کاهش تورم و کبودی دارد.
  • پس از انجام جراحی زیبایی پلک ، هیچ گونه پانسمانی بر روی زخم های ناشی از عمل پلک قرار نمی گیرد و تنها بر روی آن پماد موضعی قرار می دهند که ممکن است سبب کمی تاری دید شود.
  • در صورتی که پس از جراحی زیبایی پلک ، ناحیه زخم ناشی از عمل پلک دچار خونریزی شد ؛ بیماران باید با استفاده از گاز استریل به مدت 5 الی 10 دقیقه چشمان خود را به آرامی فشار بدهند.
  • بیمارانی که جراحی زیبایی پلک انجام داده اند ، باید حداقل به مدت 48 ساعت به طور مطلق استراحت کرده و از انجام هر گونه فعالیت اجتناب کنند .
  • بیماران پس از انجام جراحی زیبایی پلک ، بهتر است در حین استراحت و خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهند ؛ چرا که این کار سبب کاهش تورم و کبودی ناشی از جراحی پلک می شود .
  • بیماران باید در دوره نقاهت جراحی بلفاروپلاستی ، از خندیدن زیاد اجتناب کنند ؛ چرا که خندیدن سبب وارد شدن فشار به اطراف نواحی تحت درمان شده و در نهایت سبب شل شدگی آن ها می شود .
  • بهتر است بیماران پس از جراحی بلفاروپلاستی ، رژیم غذایی خود را با مواد غذایی نرم و آبکی شروع کنند .

جراحی زیبایی پلک

نکات بعد از جراحی زیبایی پلک

  • بیمارانی که جراحی بلفاروپلاستی انجام داده اند باید در 2 روز ابتدائی پس از جراحی پلک از سرم مخصوص جهت شستشوی چشمان خود استفاده کنند و پس از گذشت این مدت آن می توانند از آب جوشیده سرد شده برای شستشوی چشمان خود استفاده کنند.
  • جراح پلک به بیمارانی که جراحی بلفاروپلاستی انجام داده اند توصیه می کند به مدت 3 روز پس از عمل زیبایی پلک از قطره اشک مصنوعی جهت جلوگیری از خشکی چشم استفاده کنند.
  • بانوانی که جراحی بلفاروپلاستی انجام داده اند باید حداقل به مدت 1 هفته پس از انجام عمل پلک از آرایش کردن اطراف نواحی درمان شده خودداری کنند.
  • بیماران پس از گذشت چند روز از جراحی بلفاروپلاستی می توانند به انجام فعالیت های شخصی خود بپردازند اما باید توجه کنند که آن ها باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین هم چون بلند کردن اجسام بیش از 2 کیلوگرم ، جا به جا کردن اجسام سنیگن و غیره خودداری کنند.
  • احساس درد خفیف پس از انجام جراحی بلفاروپلاستی مسئله ای عادی و طبیعی می باشد بیماران باید قبل از استفاده از مسکن جهت کاهش درد از پزشک معالج خود اجازه بگیرند.
  • به بیمارانی که جراحی زیبایی پلک انجام داده اند توصیه می شود از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنند.
  • جراح پلک به بیماران پس از عمل بلفاروپلاستی توصیه می کند که از عینک آفتابی در برابر نور خورشید استفاده کنند هم چنین توصیه می شود تا مدتی در منزل نیز از عینک آفتابی استفاده شود.
  • بیمارانی که جراحی بلفاروپلاستی انجام داده اند تا مدتی نباید از لنزهای تماسی استفاده کنند.
  • نمک ، سبب افزایش تورم می شود به همین علت به بیمارانی که جراحی بلفاروپلاستی انجام داده اند ، توصیه می شود تا مدتی از مصرف نمک خودداری کنند.

جراحی زیبایی پلک

نتیجه جراحی زیبایی پلک

نتیجه جراحی زیبایی پلک دائمی است و اغلب کسانی که این جراحی را انجام داده اند بعد از آن کاملا احساس رضایتمندی داشته اند.قابل ذکر است که برش های ایجاد شده بعد از 6 ماه محو خواهد شد.

کاندیدای  مناسب برای جراحی پلک

بهترین کاندیدا برای جراحی اشخاصی می باشند که 30 سال یا بیشتر سن دارند و در سلامت بدنی خوبی به سر می برند و هیچ شرایط نامعمول دیگر چشمی ندارند در صورتی که گزینه های زیر را دارا می باشید حتما پزشک را در جریان بگذارید.زیرا کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی پلک محسوب نمی شوید.

  • افرادی که از بیماری های چشمی نظیر گلوکما یا خشکی چشم رنج می برند.
  • اشخاص دارای فشار خون بالا یا دیابت
  • افراد با بیماری های تیروئید کم کاری یا پرکاری تیروئید

آیا تغییراتی که به وسیله جراحی پلک ایجاد می شود دائمی است ؟

بلفاروپلاستی موجب متوقف شدن روند پیری نخواهد شد.پلک بالایی معمولا به دلیل بالا رفتن سن هر 5 یا 7 سال نیاز به ترمیم دارد در حالیکه پلک پایینی معمولا بی نیاز از ترمیم مجدد می باشد.

عوارض جراحی زیبایی پلک

هر نوعی از جراحی ممکن است ریسک هایی چون خونریزی ،کبودی و عفونت را شامل شوند.البته وجود لخته خون نیز از جمله عوارض نادر ولی بسیار پرخطر به شمار می رود.
از دیگر شکایات و عوارض می توان به :
تاری دید،آسیب در اثر قرارگیری در معرض نور خورشید،خشکی چشم ها ،ناتوانی در بستن چشمها،اسکارها و آسیب به ماهیچه ها اشاره کرد.در صورت مشاهده هرکدام از موارد بالا می بایست هرچه سریع تر با پزشک تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید و از وی در خواست راه حل کنید.

جراحی-زیبایی-پلک

هزینه بلفاروپلاستی

جراحی زیبایی پلک شامل هزینه های مختلفی از قبیل دستمزد پزشک،هزینه های بیهوشی ،هزینه کلینیک یا بیمارستان ،آزمایشات و داروهای مورد نیاز می شود.
بنابراین آگاهی از هزینه کامل بستگی به موارد بالا دارد و نمی توان قیمت قطعی آن را بدون مراجعه به پزشک برآورد کرد .در جلسه ای که به مشاوره با دکتر می روید به طور کامل می توانید از این مساله اطمینان حاصل کنید

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button